داربست تاریخی نقش جهان

بررسی صدمات داربست تاریخی نقش جهان

داربست تاریخی نقش جهان برای حفظ گنبد این مسجد به دلیل حرکت ایوان و گنبد نصب شده است. اما با بررسی صدمات داربست تاریخی نقش جهان در می یابیم که شیوه ناصحیح نسب داربست ها موجب اعوجاج زیاد در پوسته خارجی گنبد شده و لطمات جبران ناپذیری در دراز مدت به آن وارد می سازد. در مجموعه مالیبل بست متناسب با هر محیط و فضا از کاربردی ترین تجهیزات استفاده می ‌کنند تا هیچ مشکلی برای میراث ‌فرهنگی به وجود نیاید.

داربست تاریخی چیست؟

از داربست ها در شروع تمدن بشری، برای ساخت بناهای مرتفع استفاده می کردند و در طی گذر زمان و پیشرفت های تکنولوژی داربست به شکل امروزی خود در آمده است. امروزه کاربرد داربست ها بسیار زیاد است و در بخش های مختلف سازه های جدید و سازه های قدیمی می توان از آنها استفاده نمود.

داربست تاریخی یکی از کاربردهای بسیار مهم و اساسی داربست‌ ها است که برای مرمت و حفظ آثار تاریخی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع داربست ها باید از استحکام و قدرت بالایی برخوردار باشند، تا با کشش زیاد ترک خوردگی در آنها ایجاد نشود و قدرت تحمل وزن زیاد را داشته باشند.

معماری ایران در طی گذر زمان تغییر و تحولات زیادی به دنبال داشته به همین جهت در اقصی نقاط کشور بناهای تاریخی متعددی دیده می ‌شوند. برخی از آنها در لیست آثار تاریخی یونسکو به ثبت رسیده اند؛ به همین سبب حفاظت و مراقبت از این بناهای تاریخی اهمیت زیادی پیدا می ‌کند.

با استفاده از داربست های اصولی و نصب صحیح آنها امکان مرمت آثار تاریخی و حفظ بخش ‌هایی از آن، در برابر فشار امکان پذیر می گردد. برای هر سازه و بنای قدیمی نیاز است که از تکنیک ها و تمهیدات خاصی استفاده شود، تا در مدت زمان طولانی کار با این داربست ها آسیبی به سازه وارد نکند.

صدمات داربست تاریخی نقش جهان

نقش جهان یکی از میادین تاریخی و مهم شهر اصفهان به شمار می رود که در اطراف این میدان بناهای مهمی مانند مسجد امام قرار گرفته است. حفظ آثار تاریخی و مرمت آنها نسبت به نگهداری این آثار کاری بسیار سخت ‌تر و پیچیده ‌تر است. به همین جهت داشتن نگاه ویژه به نگهداری از این بناها ضرورت پیدا می کند.

بر روی گنبد مسجد امام که بخش اصلی از میدان نقش جهان را تشکیل می دهد، داربست تاریخی قرار گرفته که به دلیل طولانی شدن، وجود این داربست بر روی گنبد بخشی از تاریخ به شمار می رود.

از آنجا که این داربست بدون بررسی های دقیق نصب شده، صدمات و لطمات جبران ناپذیری به میدان نقش جهان و ابنیه های تاریخی آن وارد کرده است.

بر اثر نشست زمین، ایوان مسجد و گنبد آن حرکت پیدا کرده‌ اند، برای برطرف کردن این مشکل داربستی را بر روی گنبد مسجد قرار داده اند که این داربست وزن زیادی را به گنبد وارد می کند. این وزن چند تنی وارد شده به پیکره گنبد تأثیر زیادی در آسیب به بخش های مختلف آن دارد.

مرمت هایی که بدون نگاه علمی و تخصصی با سلیقه‌ های شخصی اجرا می شود؛ نه تنها تأثیری در حفظ میراث فرهنگی ندارد؛ بلکه ممکن است موجب از بین رفتن این آثار به طور کلی هم شود.

داربست هایی که بر روی این گنبد قرار گرفته از لوله های گرد تو خالی انتخاب شده و با بست ‌های اصطحکاکی به یکدیگر متصل شده اند. تمام ساختار این مدل از داربست مشکلات زیادی برای سازه گنبد به وجود می آورد. در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

  • لوله های خالی داربست برای جلوگیری از لرزش در حین کار نیازمند تکیه گاه هستند که به اجبار وزن خود را بر روی سازه اعمال می کنند، زیرا بدون کفراژبندی اجرا شده اند.
  • سیستم بستی که در این داربست قرار گرفته در درازمدت به واسطه لرزش و فرسایش مقاومت خود را از دست می دهد و در نتیجه وزن بیشتری را به سازه تحمیل می کند.
  • طراحی سازه داربست به گونه ای است که در برابر تغییرات جوی، باد و موارد دیگر وزن خود را بیشتر به گنبد تحمیل می ‌کند. این موضوع در بهترین حالت باعث اعوجاج و تورفتگی بیشتر در گنبد می‌ شود و در حالت بدتر ممکن است که باعث پانچ کردن سازه شود.
  • با بررسی این موارد در می یابیم که یک عامل بسیار مهم و اصلی که سبب ترک در پوسته خارجی گنبد شده، همین وزن سازه داربست است و البته از سمت داخل گنبد نیز ترک هایی در محدوده زیر گنبد به وجود آورده که در دراز مدت لطمات جبران ناپذیری وارد می کند.
  • یکی از مهمترین مشکلاتی که این داربست به وجود آورده، ظاهر نازیبا و زمخت است که زیبایی های میدان نقش جهان را به چالش کشیده است.

داربست بناهای تاریخی باید چگونه نصب شود؟

آثار تاریخی سال های سال زیر داربست قرار گرفته و مرمت آنها طولانی است، زیرا مرمت بناهای تاریخی که از رشته های بسیار خاص و مهم است، باید به کندی صورت بگیرد، تا شباهت زیادی به سازه اصلی داشته باشد.

از آنجا که تجهیزات و تکنولوژی های جدید برای این حوزه وجود ندارد، همچنان مرمت بناهای تاریخی به کندی صورت می گیرد. به همین سبب نحوه داربست بناهای تاریخی جزء موارد بسیار مهم است که باید بر اساس هر بنا در نظر گرفته شود.

برای داربست تاریخی باید چند نکته مد نظر قرار بگیرد:

انتقال وزن داربست

داربست ها باید به گونه ای طراحی شود که وزن آنها بر روی سازه قرار نگیرد و با کفراژ مناسب وزن کلی سازه منتقل گردد.

داربست متحرک

در صورت امکان  استفاده کردن از داربست های متحرک یکی از راه حل های مناسب است که برای برخی از بناها می توان آن را به کار برد.

متریال با کیفیت بالاتر

به جای استفاده از لوله های زمخت و زنگ زده بهتر است از لوله های داربست با کیفیت بالاتر استفاده کنند، تا شکل ظاهری زیباتری داشته باشد.

بست های مناسب برای سازه

استفاده کردن از بست های مناسب سبب افزایش ایمنی سازه و دوام آن می گردد.

انواع داربست در مجموعه مالیبل بست

در زمینه های مختلف که به داربست نیاز است، باید از مراکز معتبر این خدمات دریافت شود، تا در نهایت یک سازه ایمن برای برطرف کردن مشکلات مختلف در پروژه ها استفاده گردد.

مجموعه مالیبل بست با ارائه داربست های تاریخی به شکل و فرم های مختلف مانند داربست های متحرک توانسته است نیاز بخش زیادی از جامعه را برطرف کند. زیرا در نقاط مختلف کشور آثار تاریخی زیادی وجود دارد که برای حفظ و نگهداری آنها باید از انواع داربست استفاده شود، تا مرمت کاران به راحتی به فضاهای مرتفع دست پیدا کنند.

در صورت نیاز به استفاده از انواع داربست تاریخی فقط کافیست که با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید، تا متناسب با هر سازه پس از بررسی های دقیق بهترین متریال ها را به شما پیشنهاد دهند

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *