ایمنی داربست

10 نکته مهم در افزایش سطح ایمنی داربست

ایمنی داربست یکی از مسائل مهمی است که در زمان استفاده از این محصولات باید مد نظر قرار دهیم. چرا که به مراتب شاهد این هستیم که افراد و یا کارگرانی که بر روی این ابزارات مشغول به کار هستند، به دلیل امنیت ضعیف آنها، معمولا از بلندی و ارتفاع، سقوط کرده و دچار سوانح سخت و جبران ناپذیری می‌شوند.

در بعضی مواقع نیز لوله‌داربست و اتصالات دیگر آن، به دلیل کیفیت ضعیف و رعایت نشدن قوانین ساخت در زمان تولید آن، کارایی لازم را ندارند و باعث بروز مشکلات متعددی برای کاربران می‌شوند. در این محتوا قصد داریم نکات مهمی برای افزایش سطح ایمنی داربست را به شما توضیح دهیم تا از بروز مشکلات و آسیب‌های مهم در زمان استفاده از این ابزارها جلوگیری کنید.

قوانین مهم در جهت ارتقای سطح ایمنی داربست

در جهت نصب‌داربست و ارتقای میزان کیفیت عملکرد و ارتقای آن، قوانینی مطرح شده است که رعایت اصول آن می‌تواند از بروز انواع مشکلات حاصل از ضعف ایمنی در محیط کار جلوگیری کند در اینجا به معرفی مهمترین نکات و قوانین می‌پردازیم:

1- پایه‌های کافی

یکی از مهم‌ترین قوانین و نکاتی که برای ارتقای سطح ایمنی داربست باید در نظر داشته باشیم، مهیا کردن پایه‌های کلفی و با کیفیت برای ستون‌هایی است که داربست بر روی آنها قرار می‌گیرد. برای این کار بهتر است از صفحات فلزی مناسب استفاده شود و همچنین از بست و اتصالات داربست با کیفیت بسیار خوب و مناسب استفاده شود.

2- فاصله ایمن

در زمان نسب باید توجه داشته باشید، فاصله بین لوله‌داربست و پایه‌های آن باید به صورت استاندارد رعایت شود:
• فاصله بین لوله‌های افقی، بیشتر از 2 متر نباشد.
• در سازه‌‌های سبک باید فاصله بین پایه‌های عمودی از 2.3 متر تجاوز نکند.
• در سازه‌های سنگین فاصله ین پایه‌های عمودی بیشتر از 1.8 متر نباشد.
• برای لوله‌های 6 متری که به صورت افقی قرار می‌گیرند، حداقل سه عدد پایه عمودی در نظر گرفته شود.
• وقتی از پایه‌های شیب‌دار استفاده شود، در مقابل هر 4 متر ارتفاع، یک متر به عقب کشیده شوند.

3- اتصالات‌داربست

اتصالات‌داربست باید از جنس مناسب و با کیفیت انتخاب شود که بهتر است از جنس فولاد جکش‌خوار باشد تا به راحتی خرد نشود.

4- قراردادن لنگرها بر روی دیوار داربست به صورت ایمن

یکی دیگر از قوانین مهم ارتقای سطح ایمنی داربست، قرارگیری لنگرها در جای مطمئن و به صورت ایمن است. در شرایط جوی ناامن و نامساعد مثل وزش باد،شرایط بار در داربست افزایش می‌یابد بنابراین باید قدرت مقاومت داربست بالا باشد به همین خاطر، استفاده از لنگرهای مناسب در قسمت‌های مطمئن داربست الزامی است.

5- استفاده از لوله مهاری برای تقویت مقاومت داربست

لوله مهاری با نام بریس شناخته می‌شوند که به صورت ضربدری در سازه به کار می‌رود و در دو نوع داخلی و بیرونی هستند و بهترین پیچ و ست لوله برای این نوع لوله‌ها، از نوع SLEEVE COUPLER هستند.

6- استفاده از تجهیزات مختلف مثل کمربند، هارنس، کارابین، شوک‌گیر و طناب

برای افزایش سطحی ایمنی داربست، بهتر است افرادی که از این ابزارها استفاده می‌کنند در هنگام کار از کمربند، قلاب قفل‌شونده، شوک‌گیر و دیگر تجهیزات ایمنی لازم استفاده کنند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

7- تور ‌ایمنی

استفاده از توری ایمنی می‌توان از سقوط احتمالی افراد جلوگیری کند.

8- استفاده از تخته مناسب

در کنار سکوی کار، برای قرار دادن اشیا و لوازم مورد نیاز در ارتفاع، از تخته استفاده شود. این تخته‌ها باید بین 15 تا 25 سانتیمتر عرض داشته باشند و فاصله قرار گرفتن آنها با ری سکو بیشتر از 2.5 سانتیمتر نباشد.

9- نردبان

از مهمترین ابزارها در ایمنی داربست استفاده از نردبان است که در اشکال متفاوت ساخته می‌شود و در زمان استفاده، زاویه پایه‌های آن با زمین باید بین 75-68 درجه باشد و ههمچنین در مقابل هر 4 متر ارتفاع، باید یک متر پایه‌های نردبان به عقب کشیده شود.

10- لوله‌داربست

لوله‌داربست که در سازه استفاده می‌شود باید کیفیت خوبی داشته باشد و استفاده از لوله‌هایی که خم شده‌اندو یا توسط حرار برش داده شده‌اند، خطرناک است و ایمنی کار را تضعیف می‌کند.